dinsdag 11 november 2014

Acht manieren om minder suiker te eten


We proberen allemaal bewust of onbewust minder suiker te eten maar hoe willen we dat doen want in bij alles zit suiker. Koekjes, sauzen, brood, snelle jelle en de zogenaamde gezonde drankjes. Teveel suiker is niet goed voor ons lichaam en dat weten we allemaal maar hoe kunnen we gaan minderen? Ik vond deze tien manieren die ik zelf erg handig vond en graag met jullie wil delen.

1. Stop met zoetigheid

Oké deze vind ik wel heel extreem maar dat is wel de makkelijkste weg. Chocoladekoekjes en frisdranken zijn absoluut de twee waar je direct vanaf moet blijven. Maar wist je ook dat je heel vaak suiker eet of drink zonder dat je het doorhebt? In veel voedingsmiddelen zit suiker die niet eens een zoete smaak bevatten. 

2. Lees de etiketten

Bekijk de voedingswaarde-informatie op het etiket want je verbaast je er echt over hoeveel suiker een voedingsmiddel bevat. Zelf de producten zoals tomatensaus, crackers en saladedressing kunnen vol zitten met suikers. Dit word ons verteld door voedingsexpert en auteur van 21 Day Sugar Detox Diane Sanflippo. Schuilnamen van suiker zijn: Siroop, melasse, honing, ahornsiroop of sucrose (tafelsuiker)

3. Ongezoet

Bekijk de etiketten waar een label op staat met: geen toegevoegde suikers of ongezoet. Dit zijn producten zoals soja- of amandelmelk, notenboter, appelsaus en havermout. 



4. Langzaam minder suiker eten

Wat je absoluut niet moet doen is van de een op de andere dag helemaal geen suiker meer eten. Het minderen van suiker doe je stap voor stap. Een voorbeeld is: Als je jouw kopje thee drinkt met twee suikerklontjes, probeer de volgende week één klontje. Merk je hier die week niets van ga daarna voor een halve en op het laatste voor geen. Zelf heb ik dit ook zo afgebouwd en drink ik nu mijn thee zonder suiker of zoetstof.

5. Proteïnen en vet

Ongezonde koolhydraten in suikers verhogen je bloedsuikerspiegel net zo snel als het daalt, hierdoor krijg je snel weer een hongergevoel. Doordat je met je maaltijd varieert met proteïnen, gezonde vetten en vezels voorkom je dit gevoel. Gezonde vetten bestrijden de behoefte naar suiker. Ga voor een avocado, noten, zaden, olijfolie, walnotenolie en kokosolie. 

6. Nep

Kunstmatige suikers zijn foute boel. In veel light producten en suiker vrije snoep vind je deze neppe suikers. Helemaal verbieden kun je het nooit maar probeer het wel te eten of drinken in een kleine hoeveelheid.

7. Voeg meer smaak toe

Vanille extract, kruiden of citroenschil zijn manieren om een zoete smaak te krijgen zonder suiker en zonder calorieën toe te voegen. 

8. Ongezonde drankjes

Frisdranken zijn echt niet de enige drankjes die vol zitten met suikers. Zelf de drankjes die gezond zouden zijn, kunnen meer dan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid bevatten. Pas vooral op voor water met smaakjes, ice tea, energydrank, ijskoffie en kant-en-klare smoothies.



Beperk je suiker inname tot 25 gram per dag dit zijn zes theelepels. Een beetje suiker dat mogen we gewoon hebben maar zodra het te grootte hoeveelheden worden dan gaat het verkeerd. Kijk zelf hoe vaak jij dat extra schepje suiker in je koffie of thee doet en of je het echt kan missen. Ik denk alleen wel dat heel veel mensen waar ik mezelf absoluut bij meetel boven de 25 gram suiker per dag komen. Wie weet ga ik binnenkort eens een week lang kijken hoeveel suikers ik binnen krijg maar dan zal ik mijn blikje Coca Cola light denk ik wel alvast moeten laten staan haha.

Liefs Chantal

Bron: vrouwonline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Miszbloggie. Mogelijk gemaakt door Blogger.

.

.

Twee zussen die hun passie delen over het schrijven en filmen van de dingen die gebeuren in ons leven.