vrijdag 27 februari 2015

Tips voor gezond broodbeleg


Zelf ben ik best wel een zeikerd wat betreft mijn broodbeleg. Ik houd meer van de lekkere broodbeleg soorten zoals: rosbief, kipfilet of een lekker eitje. Toch besef ik me ook wel dat ik wat meer moet variëren maar dan moet het wel gezond en lekker zijn.

1. Zelfgemaakte notenpasta

Natuurlijk een lekker broodje Nutella is lekker maar iedereen weet dat dit niet gezond is. Een alternatief is om zelf je notenpasta te maken zodat je wel enigszins de smaak kunt terughalen. Kies de noten die jij het lekkerst vind denk aan hazelnoten, cashewnoten of pinda's en stop deze in de keukenmachine. Laat het geheel goed draaien en voordat je het weet ontstaat er een pasta. Om het geheel wat smeuïger te maken doe je er een paar druppel olie doorheen en smullen maar. Wil je toch de smaak van chocolade erbij proeven voeg dan een eetlepel cacao toe.

2. Tapenade

Niets gaat er boven een sneetje geroosterd brood met tapenade maar dan wel zelfgemaakt. Hieronder heb ik twee simpele tapenades die heerlijk zijn op brood. Maak een bakje vol en neem het mee naar je werk en laat je collega's ook lekker meegenieten.

- Zongedroogde tomaatjes, knoflook, pijnboompitjes en oregano.
- Kappertjes, knoflook en zwarte olijven.


3. Kipfilet of kalkoenfilet

Dit is echt een favoriet van mij een lekker snee boterham met een plakje kipfilet. Maak lekker sandwiches voor jezelf met wat sla, kipfilet, komkommer, tomaatjes en een dun laagje yoghurtmayonaise.

4. Hummus

Tegenwoordig kun je zoveel soorten hummus kopen in de supermarkt dat er vast wel één smaak tussen zit die jij lekker vind. Oké geen liefhebber van kikkererwten dan zou ik het eerst even proberen voordat je een boterham vol smeert.

5. Gekookt eitje

Een eitje is zo gekookt want laat hem lekker zijn gang gaan terwijl jij je aan het klaar maken bent om naar je werk/school te gaan. Wat ik laatst las dat je hem ook in de waterkoker kunt koken maar of dit helemaal praktisch is dat vraag ik mezelf af. Doe het gekookte eitje op een sneetje brood met wat peper/zout en eventueel nog een lepeltje yoghurtmayonaise of pesto.


6. Avocado met peper en zout

Simpeler dan dit kan je het haast niet maken. Zorg er wel voor dat je rijpe avocado hebt want anders zal het vies tegenvallen wat een werk het je nog geeft. Tegenwoordig zijn deze gewoon te koop in de supermarkt dus kan het niet mis gaan. Smeer de avocado goed uit op je boterham met wat peper/zout en smullen maar. Broodrooster in de buurt? Doe je boterham even in de rooster voor een nog lekkerder smaak.

Heb jij nog tips of ideeën voor een lekker en gezond brood beleg laat het vooral weten.

Liefs Chantal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Miszbloggie. Mogelijk gemaakt door Blogger.

.

.

Twee zussen die hun passie delen over het schrijven en filmen van de dingen die gebeuren in ons leven.