donderdag 19 maart 2015

Eet tips voor het hardlopen


Aangezien ik binnenkort weer wil beginnen met hardlopen was ik op zoek naar tips. Hoe kan je op de juiste manier beginnen met hardlopen? Wat zijn de perfecte hardloopschoenen? en wat moet ik eten voor of na het hardlopen? Op deze laatste vraag heb ik een aantal antwoorden gevonden via het voedingscentrum en deze deel ik graag met jullie vandaag.

Drink voldoende water voor, tijdens en na het hardlopen

Doordat je voldoende water drinkt blijft je vochtniveau op peil. Als je te weinig water drinkt kan dit er voor zorgen dat je prestaties achteruitgaan en dat willen we natuurlijk niet. Hoeveel water je moet drinken hangt af van hoe intensief je aan het hardlopen bent en de omgevingstemperatuur. Als leidraad kun je 0.7 tot 1 liter per uur aanhouden en bij warmte moet je er extra op letten dat je genoeg water drinkt. 

Vul je energievoorraad op tijd aan

Als je langer dan 1 a 1,5 uur achter elkaar aan het hardlopen bent kan je energievoorraad in je spieren uitgeput raken. Door je energievoorraad op peil te houden moet je genoeg eten en drinken. Brood, een banaan, een muesli reep of ontbijtkoek zijn perfecte energie oppeppers. Een flesje isotone sportdrank heeft hetzelfde effect.


Doe je mee aan een wedstrijd eet dan ongeveer twee uur daarvoor geen grote maaltijd

Doordat je niet eet voor een wedstrijd kunnen er geen maagklachten ontstaan maar loop ook absoluut niet op een nuchtere maag. Een uur voor het hardlopen kun je nog met een gerust hart een belegde boterham, krentenbol of wat fruit eten. Maar ga zeker niet voor een grote maaltijd.

Herstel je lichaam zo goed mogelijk door direct na het hardlopen te eten en drinken

Na het hardlopen is het verstandig om binnen twee uur iets aan koolhydraten te eten hierdoor vul je snel je energievoorraad aan.

Liefs Chantal

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Miszbloggie. Mogelijk gemaakt door Blogger.

.

.

Twee zussen die hun passie delen over het schrijven en filmen van de dingen die gebeuren in ons leven.