dinsdag 16 juni 2015

Superfoods van eigen bodem!


Vorig jaar kwamen de superfoods opeens heel erg tevoorschijn en wou bijna iedereen deze superfoods gebruiken. Denk aan Chiazaad, Hennepzaad en Quinoa. Zelf ben ik niet zo met deze foodtrend mee gegaan omdat ik altijd van mening ben dat je niet speciaal deze producten hoeft te kopen als superfoods en dit klopt. Er zijn namelijk heel veel superfoods van eigen bodem die we gewoon gemakkelijk op de groente afdeling kunnen kopen!

1. Aardbeien

Aardbeien zijn goed omdat ze een reinigend effect hebben en de huid mooier maken. Het zou ook nog helpen tegen een vette huid en grove poriën, en om ons vel strakker te maken. Aardbeien bevatten vitamine C en flavonoïden. Vitamine C is onder meer nodig om de weerstand op peil te houden. Ook is er in een onderzoek gebleken dat aardbeien het risico op hart- en vaatziektes en diabetes verminderen. Dit is niet alles want het zou ook nog eens je cholesterolgehalte verlagen. 

Per 100 gram bevatten aardbeien 28 calorieën. 


2. Blauwe bessen

Blauwe bessen zijn goed omdat ze supergezond zijn en je er zelfs langer jong door zou blijven. De Nederlandse blauwe bes zou twee keer zo veel gezonde stoffen bevatten dan de Amerikaanse variant. In de blauwe bes zit calcium, ijzer, vitamine A en C, B-complex, magnesium en fosfor. Er is uit een onderzoek gebleken dat blauwe bessen een hartaanval zouden verkleinen, een kans op diabetes type 2 te verminderen en het cholesterol te verlagen. 

Per 100 gram bevatten blauwe bessen 65 calorieën.

3. Broccoli

Broccoli is goed omdat het boordevol vitamine C en K, mineralen en antioxidanten zit. Broccoli versterkt het immuunsysteem en houden de bloedvaten gezond. Broccoli zou zelfs positieve effecten hebben bij de behandeling en zelf het voorkomen van kanker, dit door de stof sulforafaan. 

Per 100 gram bevat broccoli 23 calorieën.



4. Haring

Haring is goed omdat het een vitaminebom is. Haring bevat onder andere vitamines A1, B1 en B2, B6, B12, C, D en E, maar is ook rijk aan omega 3 vetzuren. Ook zijn er aanwijzingen dat deze vetzuren in haring bijdragen aan ons geluksgevoel en dat het depressies tegengaat. Ook geven de vis vetzuren een extra bescherming tegen hart- en vaatziekten, hebben een gunstig effect op de hersenen en verkleinen de kans op diabetes en dementie. 

Per 100 gram bevat een haring 214 calorieën.

5. Radijs

Radijs is goed omdat het vol zit met vitamine C en B, mineralen, calcium en ijzer. Radijsjes zijn ook heel erg geschikt om te eten tijdens het afvallen omdat ze heel weinig calorieën bevatten. Radijsjes zouden de gal en leveren stimuleren en daarmee de spijsvertering. Ook geven radijsjes verlichting van de luchtwegen en zuivering van blaas, bloed en huid. 

Per 100 gram bevatten radijsjes 16 calorieën.


Ken jij nog superfoods van eigen bodem laat het vooral weten!


Liefs Chantal

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Miszbloggie. Mogelijk gemaakt door Blogger.

.

.

Twee zussen die hun passie delen over het schrijven en filmen van de dingen die gebeuren in ons leven.