dinsdag 30 juni 2015

Weten we eigenlijk hoe zout ons beleg is?


Te zout eten is eigenlijk helemaal niet goed voor ons maar kijk eens op de verpakkingen en je zult schrikken hoeveel zout er in producten zit. Zo is dat ook met vleeswaren die bevatten relatief veel zout, en dat kan leiden tot hart- en vaatziekten en nierschade. Zelf ben ik nu bezig om natriumarm te eten omdat dit heel erg word geadviseerd word door mijn consulente. Gelukkig zijn er heel veel alternatieven voor gezondere beleg en afwisseling is altijd goed.

Wij krijgen gemiddeld 8 tot 10 gram zout per dag binnen. Een volwassene mag maximaal 6 gram op een dag dit betekend dat we bijna het dubbele aan zout binnen krijgen. Zoals ik al eerdere zei in heel veel producten zit zout zonder dat we het door hebben want ook in brood zit zout. Kies dus iets bewuster met je vleeswaren en je bent al goed op weg! Rosbief of gekookte kipfilet zijn zoutarme vleessoorten en net zo lekker. Paté en worst zijn daarin tegen vleessoorten die relatief veel verzadigd vet bevatten en dit verhoogt het slechte cholesterol.

Een aantal broodbeleg soorten op een rij per plakje van 15 gram:

- Magere smeerkaas 20+ bevat 0,4 gram zout en de variant zonder zout 0,02 gram.
- Hummus bevat 0,15 gram zout en de variant zonder zout 0,01 gram.
- Cervelaatworst bevat 0,5 gram zout
- Boterhamworst bevat 0,4 gram zout
- Achterham bevat 0,3 gram zout
- Rosbief bevat 0,04 gram zout
- Kipfilet bevat 0,03 gram zout

Zelf ben ik een groot liefhebber van kipfilet en rosbief dus qua mijn beleg zit ik wel al enige tijd goed. Toch zal het altijd op passen blijven want er zitten in al die pakjes en zakjes heel veel verborgen zout dus als je op je zoutgehalte wilt kijken draai het pakje of zakje even om.

Bron: margriet.nl

Liefs Chantal

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Miszbloggie. Mogelijk gemaakt door Blogger.

.

.

Twee zussen die hun passie delen over het schrijven en filmen van de dingen die gebeuren in ons leven.